Oldalak

2011. augusztus 20., szombat

Hiányzol Anya!!! Becsinált leves Daragaluskával és Almáspite






Ezt a bejegyzést neked küldöm, Anya, mert nagyon, de nagyon unom a főztömet, és nem értem, hogy miért lesz minden tőled örökölt kajám totál más ízű mint a tiéd, és szeretném elcserélni a lábosaimat a tieidre, mert bizonyára ebben van a titok, vagy nem tudom... :) Három napja azt várom, hogy leüljek egy jó becsinált leves mellé, és egy pillanatra otthon-érzésem legyen, de ez nem jött össze. Félreértés ne essék, nagyon finom volt a leves, de tényleg, Tomi is kétszer szedett, de nem ugyanaz... Hogy lehet ez? Mindegy, recept azért van, így lássuk a hozzávalókat:

500 g csirkeszárny (nekem ez csirkeszárnytő volt, mert a posh Waitrose-ban csak ez volt), 2 szál sárgarépa, 1 paszternák (v. 2-3 fehérrépa, ami itt sajna nincs), egy fél zellergumó, 2 zellerszár, 2 kis krumpli, 4 nagy marék zsenge zöldborsó, 1 hagyma, 2 gerezd fokhagyma, vegeta, sáfrány, só, bors, kevés olaj és vaj.

Minden zöldséget felaprítok, majd a felhevített vajon és olajon 5-10 percig pirítom, félidőben hozzáadom a híst is, majd hideg vízzel felengedem, megvárom, míg felforr, majd ízesítem. Lassú tűzön készre főzöm. A borsót csak az utolsó 10 percben teszem bele, hogy ne főljön szét.

Közben elkészítem a daragaluskát. Ehhez 100 g búzadarát 1 tojással, sóval, és 50 g vajjal símára keverek, majd 2 ek aprított friss petrezselymet keverek hozzá. Hűtőbe teszem fél órára, majd a levesből merek egy kisebb lábosba levet, ezt bővítem egy kis vízzel, majd 2 kanál segítségével beleszaggatom a galuskákat. Nekem kb 20 perc alatt főttek meg teljesen.

Az almáspitét már reggel megsütöttem, mert Tomi sokáig aludt. A recept Matolcsy Ildikó Étkek, tippek, fortélyok című alapirodalomból jön, bár nem a nyomtatott részből, hanem a feljegyzések fejezetből, ugyanis Bori sok-sok évvel ezelőtt ide írta be a Linzer receptjét. A kedves a dologban az, hogy Bori kihagyta a hozzávalókból a tejfölt, ezért anya odaírta, én meg kiskoromban, amikor anya almás pitét sütött, és engem kért meg, hogy olvassam fel a receptet, jól odaírtam, hogy "ez is kell"... A három generációs recept tehát a következő:
40 dkg liszt, 25 dkg margarin, 12 dkg cukor, 1/2 csomag sütőpor, 1 db tojás sárgája, citrom reszelt héja, tejföl. ez is kell :D

A lisztet a sütőporral átkeverem, a többi hozzávalót (jó, ha szobahőmérsékletű mind) is eldolgozom, összegyúrom a liszttel, majd 1 órára a hűtőben pihentetem. Ezután 1:3 arányban elosztom. A nagyobb darabot akkorára nyújtom, hogy egy közepes tepsibe terítve még szépen kilógjon. Megszórom kevés zsemlemorzsával. A tölteléket, ami esetemben 2 kiló almából készült, szintén előkészítem. Meghámozom, kimagozom, lereszelem. 2 ek cukor, 1 tk. fahéj, negyed óra. E levét ezután jól kinyomkodom, nekem kerek fél liter jött kim ezt egy Hajnitól kapott coop-os otthoni vaníliapudinggal főztem fel. Mikor elkészült, összekutyultam az almával, ezt szépen eloszlattam a tésztámon, ráterítettem a másik lapot is, villával mintát karcoltam rá, megkentem tojással, majd megszurkáltam. 180 fokos sütőben, nagyjából 35 percig sült. Fontos, hogy a vágásnál a türelem tényleg rózsát terem, jó, ha hagyjuk pihenni egy fél napot, mielőtt felszolgáljuk. Hát, ennyi.

A nap egyébként egész jól telt, voltunk Streetben a Clarks Village-ben, én vettem a Fat Face-ben egy édes cipőt, a Benettonban meg egy nadrágot, 2 pár cicanacit és egy szuperdiz0ájnolt mellényt potom £22-ért, tehát Primark áron... Bazi elégedett voltam... Tomi is megvette végre azokat a gatyuszait, amin már évek óta "gondolkozik"... Na, ezt sosem fogom megérteni. Kell, tetszik, szeretem, van rá pénzem, megveszem, nem? Hát, nála ez nem így megy, csak ha alkatrészekről vagy szerszámokról van szó. Azért persze szeretem... Karkas Futya!


1 megjegyzés:

  1. A linzer receptet Mama írta bele, a piskótát pedig Margit... Jut eszembe: mit keres nálad a kedvenc szakácskönyvem? Egyébként pedig teféle vagy énféle, most ez kellene nekem a hajnali ügyeletes orvosos - epegörcsös (infarktusos?) kaland után. Mindenesetre vigasztaló, hogy a vérnyomásom és az ekg-m jobb, mint a koraharmincas dokié.

    VálaszTörlés